Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011

«Γιατί οι αγώνες χάνονται? (7) Επτά λόγοι για τους οποίους τα παιχνίδια χάνονται».





«Γιατί οι αγώνες χάνονται. Επτά λόγοι για τους οποίους τα παιχνίδια χάνονται».

«Οι αγώνες να δίνονται για επίτευξη στόχων και όχι για εξουδετέρωση αντιπάλων  
Καλησπέρα σας , το σημερινό θέμα που διάλεξα είναι μια απάντηση σε μια ερώτηση, «Γιατί ο αγώνας χάθηκε?» αναρωτιούνται φίλαθλοι – παράγοντες – παίκτες –προπονητές. Πρόκειται για προσωπικές απόψεις που μπορείτε και σεις με την σειρά σας να τις αποδεχτείτε ή να προσθέσετε και άλλες . Πριν σας παρουσιάσω τους επτά (7) δικούς μου λόγους να σας θυμίσω,
 «ΕΝΑ ΛΑΘΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΑΝ ΚΑΝΕΙΣ ΤΕΣΣΕΡΑ (4) ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΜΕ ΑΥΤΟ. ΠΡΩΤΟΝ ΤΟ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΔΕΥΤΕΡΟΝ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΧΕΣΑΙ ΤΡΙΤΟΝ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΜΑΘΑΙΝΕΙΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΤΕΤΑΡΤΟΝ ΤΟ ΞΕΧΝΑΣ»    
Ξεκινάμε λοιπόν οι επτά λόγοι που χάνεται ένας αγώνας είναι οι εξής:

1. Λήψη κακών αποφάσεων.
2. Κακή επιλογή shoot.
3. Έλλειψη πιεστικής άμυνας – έλλειψη επαφής (ατομικό μαρκάρισμα).
4. Κακή λειτουργία του Box – out  ή απλά το μπλοκ άουτ.
5. Κακές επιστροφές στην άμυνα.
6. Ανόητα φάουλ .
7. Ατομικό παιχνίδι.
Στις παρακάτω παραγράφους αναλύω τον κάθε λόγω ξεχωριστά.

1. Λήψη κακών  αποφάσεων .

 Μέσα στο γήπεδο κάθε απόφαση μετρά θετικά ή αρνητικά, κάθε αρνητικό έχει και την
αποτίμηση του.  Ο στόχος του παίκτη που έχει στην κατοχή του την μπάλα , είναι να πάρει τουλάχιστον ένα καλό σουτ (εξωτερικό 2οντο ή 3οντο ) ή lay up  (και ίσως περισσότερο) αλλά τουλάχιστον ένα καλό σουτ ή δύο ελεύθερες βολές.  Παρατηρήστε ότι δεν είπα πως θα σκοράρει κάθε φορά, γιατί αυτό είναι ρεαλιστικό.  Αλλά πρέπει να δίνουμε αξία στην  κάθε κατοχή μας , να προστατεύουμε την μπάλα, ώστε να αποκτήσουμε  δικαίωμα για ένα καλό shoot σε κάθε προσπάθεια μας.  Διάφορες παραβάσεις του τύπου (βήματα , 3-δευτερόλεπτα, μεταφορά μπάλας , κλπ.) πρέπει να γίνονται στο ελάχιστον προκειμένου να έχω πάντα σωστές και ολοκληρωμένες επιθέσεις.  Παίρνοντας  κακές αποφάσεις στο επιθετικό τομέα αυτόματος με οδηγεί σε λάθη  ...  π.χ. ντρίμπλα  και διείσδυση πάνω σε δύο ή τρεις αμυντικούς με αποτέλεσμα να συγκρούομε και να κάνω βήματα  πόσες φορές έχετε δει αυτήν την φάση? Και ο παίκτης να γυρίζει προς τον διαιτητή και να ζητά φάουλ?




2.   Κακή επιλογή Shot 

Σε μια καλά σχεδιασμένη επίθεση, υπάρχουν ευκαιρίες για σουτ για κάθε παίκτη, και μια ακολουθία επιλογών που πρέπει να ακολουθήσουν οι παίκτες. Δεν πρέπει να πιέζουν καταστάσεις, αλλά να ψάχνουν τρόπους αντίδρασης στις στρατηγικές της άμυνας για να αποκτήσουν αυτοί το πλεονέκτημα. Η κίνηση των παικτών καθορίζεται από τις θέσεις των αντιπάλων μέσα στο γήπεδο, και προσδιορίζει τα κενά της αντίπαλης άμυνας. Τελικά, η σωστή εκτέλεση της επίθεσης θα αποφέρει την κατάλληλη ευκαιρία για ένα καλό σουτ σε κάποιον παίκτη, και αυτό είναι το σωστό σουτ. Όμως ο παίκτης στην ουσία δεν επιλέγει το σουτ, αλλά το σουτ επιλέγει εκείνον. 
Πρέπει να γίνεται καθημερινή προπόνηση στα σουτ που θέλουμε να κάνουν οι παίκτες μας. Πρέπει να γίνονται πολλές επαναλήψεις με ασκήσεις για σουτ από τις θέσεις και ανάλογα με τον τρόπο ή την κίνηση που αυτά παρουσιάζονται στα επιθετικά μας συστήματα. Για παράδειγμα, εάν χρησιμοποιούμε επίθεση "shuffle" κάνουμε ασκήσεις σουτ από το shuffle ή back screen, με κίνηση προς το καλάθι, pop out ή curl για τον παίκτη που δέχεται screen από το παίκτη στην κορυφή. Όποια επίθεση και αν χρησιμοποιούμε καταγράφουμε τις περιοχές των σουτ που μας δίνει και δημιουργούμε ανάλογες ασκήσεις. Με αυτό τον τρόπο θέλουμε οι παίκτες μας να προπονηθούν σε αυτά τα σουτ αλλά και να καταλάβουν ποια σουτ είναι τα "σωστά" σουτ. Επίσης έχουμε κανόνες για περιπτώσεις που οι παίκτες μας έχουν το "πράσινο" φως όπως λέμε, για να κάνουν το σουτ.


3. Έλλειψη πιεστικής άμυνας – έλλειψη επαφής στο ατομικό μαρκάρ
ισμα 
  
 Σκληρή άμυνα και ριμπάουντ είναι δύο σημαντικές λέξεις που  εάν της τηρήσεις  στο έπακρον σε κάθε γήπεδο που παίζεις θα σε θυμούνται. Έχω πει στο παρελθόν ότι « Η καλή επίθεση κερδίζει έναν αγώνα ναι όμως η καλή άμυνα σε κάνει πρωταθλητή».  Να σας το αναλύσω με δυο κουβέντες, είτε είμαι καλός σε ένα παιχνίδι είτε είμαι κακός πρέπει να παίξω άμυνα και η άμυνα είναι διάθεση και η διάθεση για να την έχω πρέπει να έχω θετική σκέψη τι σημαίνει αυτό ?? και τα 40 λεπτά του αγώνα να έχω το μυαλό μου στο παιχνίδι κοινός να είμαι συγκεντρωμένος. Η πιεστική άμυνα αγχώνει του αντιπάλους και τους από συντονίζει.  Επιδιώκω πλήρη σωματική  επαφή στο ατομικό μαρκάρισμα στο παίκτη χωρίς την μπάλα και όταν πάρει την μπάλα μετά κόπων και βασάνων μην ξεχνάτε το χέρι στην μπάλα και όχι στο πρόσωπο.  Κρατήστε την μπάλα έξω από την ρακέτα, όσο είναι δυνατόν , επιδιώξτε με την άμυνα σας σε ένα κακό shoot ή μια  κακή pass και εν συνεχεία να διεκδικείστε  το ριμπάουντ.  Αν χρειάζεστε να ξεκουραστείτε κάντε νόημα στον προπονητή σας να σας κάνει αλλαγή.Η κακή άμυνα (μη διάθεση παίκτη – κούραση) , επιτρέπει τα εύκολα σουτ στην αντίπαλη ομάδα είναι  μία από τις  κυριότερες αιτίες για την  απώλεια ενός  παιχνιδιού. 

 4.   Κακή λειτουργεία του Box – out (μπλόκ άουτ).

 Για να επαναλάβω με σκληρή άμυνα και  συλλογή πολλών ριμπάουντ θα κερδίσεις  τα περισσότερα δύσκολα παιχνίδια που θα δώσεις. Όταν είστε στην άμυνα, πρέπει να έχετε  την  νοοτροπία «να  θέλεις  να πάρεις την μπάλα πίσω.  
Μόλις γίνεται ένα σουτ , μπλοκ άουτ όλοι  και ριμπάουντ.  Η αποτυχία να μπλοκάρετε κάποιον επιθετικό παίκτη  επίσης οδηγεί σε περισσότερα φάουλ .Εάν δεν πάρετε αμυντικό  ριμπάουντ δίνεται στην επίθεση διπλή κατοχή της μπάλας και πολλές φορές στο πάθος της διεκδίκησης κάνετε φάουλ. .  
Η μέχρι τώρα μικρή εμπειρία μου,  μου έχει διδάξει ότι «εάν χάσω πολλά ριμπάουντ σε άμυνα και επίθεση  , μάλλον θα χάσω το συγκεκριμένο  παιχνίδι». 
Θα  σας παρουσιάσω μια σπουδαία λίστα που θα βοηθήσει τους παίκτες  να γίνουν καλύτεροι ριμπάουντερ: 
Ανάπτυξε την επιθυμία να πάρεις αρκετά ριμπάουντ στο παιχνίδι.
Να είσαι επιθετικός.
Εκρηκτικότητα και κουράγιο.
Δούλεψε στο χτύπημα της μπάλας μέσα στο καλάθι.
Μην φοβάσαι την επαφή.
Πάνω λίγο και κάτω δυνατά.
Βρες τον παίκτη στο πλάι.  

5.   Κακές επιστροφές στην  άμυνα. 

 Εάν δεν έχω γρήγορη επιστροφή  πίσω στην άμυνα, αυτόματος  οδηγεί την αντίπαλο ομάδα  σε εύκολο σουτ και lay-up .  Μερικές φορές οι παίκτες δεν τρέχουν γρήγορα  πίσω επειδή είναι κουρασμένοι . Πρέπει να ζητήσει αλλαγή για να  ξεκουραστεί  ο παίκτης (ες) στον πάγκο για ένα-δύο λεπτά.  Η λύση σε αυτό το σημείο που προτείνω εγώ  είναι στα πρώτα δύο ή τρία βήματα, ο παίκτης αντιλαμβάνεται  ότι ο αντίπαλος του  έχει πάρει το ριμπάουντ, θα διστάσει για ένα δευτερόλεπτο ή δύο, και στη συνέχεια να αποφασίσει να τρέξει πίσω  συχνά πολύ αργά.  Οι παίκτες πρέπει να μάθουν να αναγνωρίζουν αμέσως την αλλαγή της κατοχής και να κάνουν τα πρώτα βήματα γρήγορα.  Πολλοί προπονητές διδάσκουν τους παίκτες τους να τρέχουν και να «φυλάξουν» την άμυνα τους στην ρακέτα συγκεκριμένα με έναν παίκτη να προσπαθεί να μαρκάρει  την μπάλα, και οι άλλες τέσσερις παίκτες  να είναι κοντά στην ρακέτα (ένα πόδι μέσα – ένα πόδι εξω).
Μεγάλοι παίκτες θέλουν να κερδίσουν και να ανταγωνίζονται στις δύο άκρες του γηπέδου. (επίθεση –άμυνα). 

6.   Ανόητα φάουλ.

 Υπάρχουν καλά και κακά (ανόητα) φάουλ . Πρωταγωνιστής πολλές φορές είναι πάντοτε ο παίκτης που  κάνει ένα ανόητο φάουλ π.χ  ασκεί πίεση στον αντίπαλο παίκτη με μπάλα χωρίς εντολή προπονητή, επειδή κατά την κρίση του παίκτη μπορεί να του κλέψει την μπάλα ( συνήθως αυτό το φάουλ το κάνουν παίκτες μικρών κατηγοριών – τοπικών).Εάν  πάμε σε μεγαλύτερες κατηγορίες έχουμε πολλά ανόητα φάουλ π.χ φάουλ σε παίκτη με μπάλα ενώ  έχουν συμπληρωθεί τα ομαδικά φάουλ και έτσι του δίνει δικαίωμα να σκοράρει εύκολα μέσω των ελεύθερων βολών.Φάουλ σε παίκτη με μπάλα στο τέλος της επιθετικής προσπάθειας (24 δευτερολέπτων) , δεν είναι συγκεντρωμένος ο παίκτης στο παιχνίδι.
     Ένα καλό φάουλ μπορεί να αποτρέψει ένα lay-up  σε κατάσταση αιφνιδιασμού βλέπετε πολλές φορές να γίνεται φάουλ στον παίκτη που ντριπλάρει  πριν αυτός πασάρει τότε λέμε ότι έκανε ένα φάουλ σκοπιμότητας , με απώτερο σκοπό να σταματήσει τον αιφνιδιασμό της αντίπαλης ομάδος. Επίσης τα ανόητα φάουλ που κάνουν  οι παίκτες αυτόματος του οδηγούν στον πάγκο όχι άμεσα αλλά εάν γίνουν γρήγορα , δύστυχος ο προπονητής δεν μπορεί να κάνει και αλλιώς πρέπει να προστατέψει τον παίκτη του. 


7.   Ατομικό παιχνίδι.

 Σε πολλές ομάδες ένας ή δύο παίκτες  παίζουν για τον εαυτό τους   νοιάζει η δική τους δόξα.
 Κάνουν κακό στον εαυτό τους και στην ομάδα τους διότι προκαλούν την ίδια τους την ομάδα δεν υπάρχει αποδοχή από το σύνολο των παικτών και έτσι η ομάδα είτε κάνει προπόνηση είτε παίζει αγώνα δεν έχει τα αποτελέσματα που θέλει. Μην ξεχνάτε το μπάσκετ είναι ένα ομαδικό παιχνίδι.
Πρέπει να αφήσουν το εγώ τους στο σπίτι τους και να έχουν το εμείς σαν σήμα κατατεθέν.    
 Ο εγωισμός  ενός παίκτη τον οδηγεί στο λάθος και την απομόνωση του πάγκου. « Το ποίος είσαι ως άνθρωπος είναι σημαντικότερο από το ποίος είσαι σαν παίκτης».
Προβάλλεται τα θετικά του αγωνιστικού σας χαρακτήρα αφήστε την γκρίνια και την μιζέρια , ξεχάστε την κακή φάση , διεκδίκησε το ριμπάουντ  βοήθησε τον συμπαίκτη σου. Οι παίκτες δεν πρέπει να θυμώνουν με τον  προπονητή τους.   Μια αρνητική αύρα στον πάγκο κάνει τους παίκτες να απαρνιούνται ο ένας τον  άλλον. Πως θα συνεργαστούν  αυτοί οι χαρακτήρες μέσα στο γήπεδο???
 Μια ομάδα με δώδεκα ή δεκαπέντε παίκτες που παίζουν σκληρά μαζί ως μία είναι μια σκληρή ομάδα που θα νικήσει σε οποιαδήποτε γήπεδο . 


Οι παίκτες  που είναι το "αστέρι"  κάποιας ομάδας μικρής ή μεγάλης πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι τα  βραβεία απονέμονται στο τέλος της σεζόν, τα περισσότερα από αυτά τα βραβεία απονέμονται σε παίκτες σε ομάδες που διακρίθηκαν και  όχι μόνο  στους καλούς ατομικούς παίκτες. 
«Ο νοών νοητό» 
Υ.Σ1: Είναι ο νόμος της ανθρώπινης ζωής, τόσο βέβαιος όσο ο νόμος της βαρύτητας. Για να είναι η ζωή μας γεμάτη , πρέπει να μάθουμε να χρησιμοποιούμε τα πράγματα και να αγαπάμε τους ανθρώπους  και ΟΧΙ να αγαπάμε τα πράγματα και να χρησιμοποιούμε τους ανθρώπους.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...